Een carport is een overdekte structuur die word gebruikt om beperkte bescherming te bieden aan voertuigen, voornamelijk auto’s. De structuur kan ofwel vrijstaand zijn of aan de muur. En kan van soorten materialengemaakt zijn. Het heeft natuurlijk per materiaal een ander prijs. Anders dan andere constructies heeft een carport geen vier muren meestal is het een constructie van een of twee muren. Een carport geeft beperkte bescherming en een garage is een betere voor bescherming voor verschillende voertuigen. Maar een carport zorgt wel voor meer ventilatie. De term ‘carport’ komt van het Franse woord ‘koetsport’, verwijzend naar een overdekt portaal. Al in 1909 werden carports gebruikt door de Praire school architect Walter Burley Griffin in zijn ontwerp voor Sloane House in Elmhurst, Illinois. In 1913 werd het bouwen en ontwerpen van carports steeds gangbaarder. Een carport had toen nog de naam ‘Auto Space’. Van 1930 tot 1950 werden carports ook gebruikt door Frank Lloyd Wright in zijn Usonian Huizen, een idee dat hij waarschijnlijk had van Griffin, een voormalig medewerker. De Wb Sloane House in Elmhurst, Illinois, in 1910, staat bekend als het eerste ontworpen huis met een carport.
Tegenwoordig zijn carports meestal gemaakt van metaal (staal, tin of aluminium) en zijn carports zijn voornamelijk populair in de VS. De carport wordt beschouwd als een economische methode voor het beschermen van auto’s tegen het weer en de zon. Zo worden er in de VS jaarlijks tienduizenden carport geïnstalleerd. Vanwege de moderne staal gietwerken en fabricagetechnieken zijn de hedendaagse metalen carports duurzamer en ze gaan langer mee dan eerdere iteraties.
Zoals eerder aangegeven is de term carport afgeleid van het Franse woord Koetsport. De term carport werd bedacht door de beroemde architect Frank Lloyd Wright, toen hij begon met de carport voor de eerste van zijn " Usonian " huizen. Het huis van Herbert Jacobs , gebouwd in Madison, Wisconsin , in 1936. Bij de beschrijving van de carport, zij hij tegen de heer Jacobs, “Een auto is anders als een paard en heeft geen schuur nodig. Auto’s zijn goed genoeg gebouwd dat ze geen uitgebreid onderdak nodig hebben.”
Het is nu gemakkelijk voor te stellen dat een carport noodzakelijk was in 1936 aangezien auto’s in die tijd niet waterdicht waren. De tijd van de robot - assemblage, geavanceerde materialen en perfecte sluiting lijnen was nog 50 jaar in de toekomst.
Een carport is dus een goedkope en effectieve constructie voor de bescherming van een auto. De heer Jacobs voegde hier aan toe; “Onze goedkope tweedehands auto stond de hele winter op de stoep. De carport heeft de auto beschermd tegen een strenge winter.”