Een garagedeur is een grote deur voor een garage die handmatig of door een garagedeuropener kan worden geopend. Er zijn verschillende systemen waarop een garagedeur kan werken. Garagedeuren of bedrijfsdeuren moeten groot genoeg zijn om een doorgang te geven aan auto's en/of vrachtwagens. En de garagedeur is leverbaar in verschillende materialen De naam garage is afgeleid van het Franse woord garer, dit betekent 'stallen' of 'parkeren'. Het woord is sinds de 19e eeuw in gebruik in het Nederlands. De meest gebruikte garage in Nederland is de 'overhead' garagedeur. Deze bestaat uit een aantal panelen met scharnieren aan elkaar verbonden, hij loopt op rollen in een railsysteem welke boven je hoofd langs het plafon lopen. Het gewicht van de deur wordt gecompenseerd door ofwel een torsieveer systeem of een paar trekveren. Er zijn een aantal veiligheids regels waar een garagedeur aan moet voldoen.
De oorsprong van een garagedeur kan dateren uit 450 voor Chr. toen wagens van de Romeinen werden opgeslagen in poortgebouwen. Echter de garage deur die wij vandaag de dag kennen, kent zijn oorsprong in de VS rond het begin van de 20e eeuw. In 1902 ontwikkelde Amerikaanse fabrikanten een 'float kanteldeur'. De eerst veergebalanceerde garagedeur. De deur werd vanaf toen verder ontwikkeld tot de deur die we vandaag kennen. De eerste uit een stuk gemaakt deur was ontworpen in 1935. Kanteldeuren zijn opgebouwd uit een vast paneel. Dit betekend dat vanuit de gesloten stand het complete deurblad op rails omkantelt naar de volledig geopende positie. Een nadeel van kanteldeuren is dat de swing-up boog van de deur gedeeltelijk plaatsvindt buiten de garage. Dit betekend dat een voertuig moet stoppen en parkeren een paar meter in de voorkant van de deur om te voorkomen dat getroffen door een garagedeur wanneer deze wordt geopend.
Later zijn er ook binnen de gevel draaiende deuren ontwikkeld echter deze lopen nooit zo mooi als een buitendraaiende kanteldeur.
- Sectionaal deuren zijn meestal opgebouwd uit vier tot zes panelen en schuiven open op rails onder het plafond vandaar de term overhead deur.
- Sectionaal deuren nemen evenveel plaats in als een kanteldeur.
- Sectionaal deuren hebben verschillende voordelen ten opzichte van kanteldeuren:
- Sectionaal deuren vereisen geen ruimte buiten om de garage te openen ,een voertuig kan zeer dicht bij de garage te parkeren voor het openen van de deur.
- Elk paneel van een sectionaaldeur zijn eigen verbinding met de looprail. Dit verhoogt de betrouwbaarheid en robuustheid ten opzichte van kanteldeuren die slechts een twee loopwielen hebben voor het gehele deurblad.
- Sectionaaldeuren zijn bijna altijd geïsoleerd waardoor kou en warmte buiten de garage blijven.