Outbound calling
callcenteronderscheiden twee vormen, inbound calling en outbound calling. Hieronder vind u een uitleg over outbound calling. Bij beide vormen is het belangrijk om bewust te zijn van de wetgeving betreffende telemarketing
Outbound calling is altijd op initiatief van het telemarketing bedrijf. Er is bij deze vorm van spraken van een door de klant niet gezocht telemarketing gesprek. Automatische systemen ondersteunen het bedrijf door naar buiten te bellen. Op het moment dat er contact is word het gesprek doorgeleid naar een medewerker van het callcenter bedrijf. Daarom begint een telemarketing gesprek vaak met de woorden, ‘ik ben op zoek naar Dhr/Mevr’, het gesprek is dan nog niet doorgeleid. Er worden verschillende mensen gecontacteerd via outbound bellen, huidige klanten, mensen die interesse hebben aangegeven en onbekenden.
Huidige klanten, dit zijn consumenten die al eerder iets bij de betreffende beller hebben gekocht, of die geabonneerd zijn op de dienst die de aanbieder aanbied. Een bedrijf belt huidige klanten vaak om hen lekker te maken met een nieuwer duurder pakket: meer mogelijkheden, maar ook een hogere prijs.
Geinteresseerden, zijn mensen die hebben aangegeven interesse te hebben in de producten of diensten die de beller aanbiedt. Voorbeelden hiervan zijn aanmeldformulieren of aankruisvakjes, terugstuurbonnen in een informatiepakket of het geven een telefoonnummer naar aanleiding van een vraaggesprek op straat.
Onbekende, cold calling, anders gezegd het opbellen van willekeurige mensen die geen bestaande relatie hebben met de organisatie die belt, is verantwoordelijk voor de negatieve associaties die mensen bij telemarketing hebben. Potentiele consumenten ervaren cold calling vaak als irritant en vervelend.