Roltrappen
Een roltrap is een diagonaal transportsysteem. Bestaande uit een trap met omhoog- of omlaag schuivende treden. Onderaan de treden bevinden zich wieltjes die over een rail in lusvorm lopen. De meeste roltappen hebben meebewegende handleuningen of wel leuningbanden genoemd. De snelheid van deze banden worden vaak om veiligheidsredenen iets sneller ingesteld dan de roltrap zelf. Men wordt op deze manier naar voor getrokken in plaats van naar achteren. Een roltrap mag nooit gebruikt worden als brandtrap omdat dit een elektronisch trap is.De eerste roltrap werd gemaakt in 1897 door Charles Seeberger. Hij installeerde de trap als een attractie op Coney Island, New York. Hij werkte bij een bedrijf die liften maakte en dit bedrijf nam zijn idee over en maakte de eerste commerciële roltrap voor een tentoonstelling in 1900 in Parijs. De Amerikaanse Nathan Ames was de uitvinder van deze eerste commerciële roltrap en hij kreeg daarom patent op de roltrap in 1899.
Pas in 1926 werd de eerste roltrap in Nederland geïntroduceerd in een nieuw gebouw van de Bijenkorf aan de grote marktstraat in Den Haag, deze werd geïnstalleerd door de fabrikant Fred Stieltjes uit Amsterdam Noord. Hij is vertegenwoordiger in Nederland van Otis. Op 20 maart 1926 begon de Bijenkorf een promotie actie met een grote advertentie waar in stond; "Voor de communicatie tussen de vijf étages dienen vier ruime personenliften en vier goederenliften, een roltrap (escalier roulant), de eerste in ons land, is in staat 4000 personen per uur te vervoeren."
De roltrap in de bijenkorf was een ware sensatie. Op 10 april 2026 schreven de krant een stukje in de krant onder de kop ‘Bijenkorf sensatie’; “Er waren allerlei luxe artikelen in deze winkel te koop, meldde de Haagse correspondent, "maar ook voor het kinderlijk gemoed is er te genieten. Een belangrijke attractie is de roltrap. Daar wil iedereen eens mee gereden hebben. Daar wordt gedrongen. Een groot kermisvermaak. Het wordt nog als genoeglijkheid beschouwd, moet nog de periode doormaken die de pont over het Y gehad heeft in Amsterdam in de eerste dagen, toen de vaart vrij was en de schoolkinderen er een spelletje van maakten. Daar moeten we hier nog grootsteeds voor worden, omdat dat ding als iets nuttigs en niet als vermaak te gebruiken.”
De eerste roltrap in Nederland bleef maandenlang een sensatie. Op 4 december werd de roltrap nogmaals in de krant vermeld; Talloze mensen waren inkopen in de Bijenkorf aan het doen, schreef hij. "De drukte is er overweldigend. Er zijn verkeermaatregelen nodig, een huisknecht in een gestreept jasje fungeert als verkeersagent op de trap, de liften worden zo bestormd, dat men het neerdalen er in voor het publiek moest afschaffen, op de roltrap, die altijd nog een attractie is, staat ieder treetje vol, terwijl een file er voor staat te wachten, als bij een tram op een drukke avond in Scheveningen."
De roltrap is origineel bedoeld om in de dezelfde tijd als een trap een grote groep mensen van ene naar de andere verdieping te brengen. Maar mensen bleven echter stil staan op de roltrap. Hierdoor werden er juist minder mensen in een keer vervoerd dan met een vaste trap. Daarom werd er in Londen een regel in gesteld dan de stilstaande mensen rechts van de trap moesten staan zodat mensen hen links konden passeren.